Scheurich, smaakvolle en tijdloze Duitse designs.
Toen ik mijn eerste Scheurich vaas kocht was ik me daar niet van bewust. De dame achter de kassa vertelde me ongevraagd dat dit wel een hele dure vaas was…. Ik vroeg hoezo? Nou dat kon je zien aan het nummer onderop. Ik antwoordde dat ik het gewoon een mooie vaas vond. Steeds vaker pikte ik deze vazen er uit als zijnde “mooi” en dus ging ik me toch maar eens in verdiepen en kwam er achter dat ze van de Duitse fabrikant Scheurich waren.
In 1928 richtten Alois Scheurich en zijn neef Fridolin Greulich een groothandel op in glas, porselein en keramiek in Schneeberg bij Amorbach. In 1938 vestigde Scheurich zich in Kleinheubach (70 km ten z.o. van Frankfurt). Hier bestaat de firma nu nog steeds. In 1948 begon men met de fabricage van huishoudkeramiek. In 1954 stopte Scheurich met de groothandelsactiviteiten en richtte men zich helemaal op het zelf vervaardigen van keramiek. Aanvankelijk maakten ze vooral sierkeramiek voor jaarmarkten. Vervolgens stapte men over op de produktie van vazen, figuren, schalen, wandtegels en lampvoeten.
Scheurichs succes begon aan het eind van de jaren zestig. Scheurich hield zijn prijzen laag en in combinatie met in de smaak vallende designs zorgde dat voor een miljoenenwinst. De strategie van Scheurich daarbij was even simpel als doeltreffend: dezelfde modellen werden telkens van andere decoraties voorzien. De ontwerpen werden twee maal per jaar aan de veranderende smaak van het publiek aangepast. De belangrijkste ontwerpers waren: Heinz Siery, A. Seidel, Monica Schödel-Müller, Werner Nowka.
De meest succesvolle vaasmodellen zijn er in tientallen glazuuruitvoeringen (decors). Heinz Siery ontwierp vaasmodel 271-22 in 1959 en die ging decennia lang met de mode mee. Een andere belangrijke designer voor de vormen was A. Seidel. De belangrijkste designer voor de glazuren was Oswald Kleudgen.
Signatuur: Scheurich maakt altijd gebruik van witte klei. De vazen zijn gesigneerd met ‘W.GERMANY’ of ‘WEST GERMANY’ gevolgd door drie cijfers (het modelnummer), een streepje en twee cijfers (de hoogte van de vaas). Rond 1990 wordt ‘WEST GERMANY’ gewijzigd in ‘Made in GERMANY’ en dat zowel op de vaasvoet als op de gebruikte sticker. Het is niet mogelijk om de vazen te dateren aan de hand van de nummering, omdat nummers vaak hergebruikt zijn en niet oplopend zijn toegepast. Ook werden er vazen speciaal gemaakt voor de export hier staat onderop dan geen ‘WEST GERMANY’ maar ‘FOREIGN’.
De meeste producten die Scheurich in de jaren 60/70 maakte zijn naar mijn mening over het algemeen tijdloos en vallen nog steeds bij een groot publiek ‘in de smaak’. Hopelijk bij jou ook!
Liefs, Marian